021-88518331

خانه » بلاگ » اسانس آلبالو

اسانس آلبالو

مقدمه:

اسانس آلبالو با نام علمی Prunus cerasus دارای مقدار زیادی مواد معدنی مثل پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، مس ، روی و ویتامین های AوC است. طعم آلبالو جزو طعم های خاص و پرطرفدار است. اسانس خوراکی آلبالو در بسیاری از محصولات صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسانس آلبالو و خواص ترکیبات آلی موجود در آن :

از نظر آروما، اسانس آلبالو جزو اسانس های پیجیده محسوب می شود. تشخیص عطر یا همان آرومای اسانس آلبالو مانند اسانس هایی نظیر طالبی و هندوانه نسیت ، به لحاظ طعم ، بدست آوردن طعم آلبالو به دلیل نوع بافت میوه آلبالو و استخراج یک گرید همسان کار نسبتا مشکلی است ، از طرفی خواص و کاربردهای آن اهمیت اسانس  این میوه را چند برابر می کند. دو ترکیب مهم به نام های ((فلاونون و فلاونول)) در اسانس آلبالو نقش مهمی ایفا می کنند.

فلاونوئیدها

به طور گسترده ای در گیاهان توزیع می شوند و بسیاری از عملکردها را انجام می دهند. فلاونوئیدها مهمترین رنگدانه های گیاهی برای رنگ آمیزی گل ها هستند. فلاونوئیدها در تثبیت نیتروژن و رنگدانه های گل نقش دارند. آنها همچنین ممکن است به عنوان پیام رسان های شیمیایی ، تنظیم کننده های فیزیولوژیکی و بازدارنده های چرخه سلولی عمل کنند. فلاونوئیدها متابولیت های ثانویه هستند که به طور عمده توسط گیاهان سنتز می شوند. پلیفنول ها ترکیبات فنولی یا پلی فنول ها گروه بزرگ و از نظر شیمیایی متنوعی هستند که از اسید های فنولی ساده تا پلیمر های بسیار پیچیده مانند تانن ها، رنگدانه های فلاونوییدی و لیگنین ها را شامل می شوند. لیگنین ها در سنتز اسانس وانیل نیز نقش حیاتی دارند که در مقاله ای مجزا به طور مفصل شرح داده شد. فلاونوئیدها به عنوان یک جز اساسی در فرمولاسیون های غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی در نظر گرفته میشوند. فلاونوئیدها را می توان در گروه های مختلف طبقه بندی کرد ، مانند آنتوسیانیدین ها ، کالکون ها ، فلاونول ها ، فلاوانون ها ، فلاون ها و ایزوفلاونوئیدها. خاصیت ضد اکسیداتیو، ضد التهابی، ضد سرطان زایی آنها برای تعدیل عملکرد اصلی آنزیم سلولی است. از فلاونوئیدها کورستین و کامپفرول را می توان نام برد. کورستین نوعی آنتی هسیتامین است که مقدار زیادی از آن در اسانس زعفران نیز یافت می شود که شما را به مقاله مفصل اسانس زعفران ارجاع می دهیم . کامپفرول به دلیل اثر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی باعث  کاهش خطر بیماری های مزمن نظیر سرطان می شوند. ویژگی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نقش دارند. مصرف اسانس آلبالو که  حاوی فلاونوئیدها است می تواند در افزایش جریان خون به مغز، تقویت حافظه، بهبود عملکرد شناختی cognitive   و کاهش خطر ابتلا به بیماری های شناختی موثر باشد. فلاونوئیدها در از بین بردن چربی بسیار مفیدند. فلاونوئیدها به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی در کاهش التهاب نقش دارند و می توانند میزان لپتین که همان هورمون سرکوب کننده اشتها است را کاهش دهند. بنابراین مصرف اسانس آلبالو می تواند در کاهش وزن نامطلوب یا همان چربی اضافی بدن و متابولیک چربی نقش اساسی ایفا کند.

آنتوسیانیدین یا آنتوسیانین‌

این فلاونوئیدها شامل سیانیدین، مالویدین و پلارگونیدین هستند و باعث رنگ قرمز میوه آلبالو می شوند. انار، آلو، انگور و بلوبری قرمز و بنفش سرشار از آنتوسیانیدین هستند. این مواد اثرات ضد التهابی دارند و برای تقویت سلامت قلب، جلوگیری از دیابت و کاهش وزن بسیار مفید می باشند. آنتوسیانین می تواند به محافظت از سلول های مغز کمک می کند.

کامپفرول: C15H10O6

 یک آنتی اکسیدان فلاونوئیدی است که در اسانس آلبالو وجود دارد. کامپفرول یکی از مواد مؤثر در اسانس آلبالو  است که دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. مصرف کامپفرول که در اسانس آلبالو وجود دارد، در رژیم غذایی روزانه، می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. فعالیت ضد باکتریایی خوبی در برابر ویبریو کلرا دارد. ویبریو کلرا نام باکتری مولد وبا است. کامپفرول  با مهار عوامل التهابی اثر ضد التهابی بالایی دارد. کامپفرول به عنوان آگونیست (تقلیدکننده عمل یک ماده طبیعی در بدن) با داروی کاهنده قند خون روزیگلیتازون عمل می کند، اما عوارض جانبی آن بسیار ضعیف تر از روزیگلیتازون است. بنابر این باعث پیشگیری از دیابت می شود.

لینالول :با فرمول شیمیایی C10H18O  عامل اصلی طعم ترشی آلبالو است.

جمع بندی خواص اسانس آلبالو:

1.خواص آنتی اکسیدانی

2.خواص ضد التهابی

3.پیشگیری از دیابت

4.تقویت حافظه

5.کمک به متابلیزم چربی

کاربرد در صنعت غذایی:

به دلیل طعم خاص اسانس آلبالو ، و محبوبت آن ، این اسانس در محصولاتی چون:

1.کیک

2.ژله

3.آبمیوه و نوشیدنی

4.آب نبات

5.بیسکویت

6.فیلر های مختلف تافی

7.مربا و مارمالاد

8. لواشک

اسانس آلبالو پودری، اسانس آلبالو مایع محلول در آب، اسانس آلبالو محلول در روغن و فرگرنس (اسانس غیر خوراکی) آلبالو جهت تولید محصولات آرایشی بهداشتی به شکل گسترده استفاده می شود. اسانس آلبالو برای تقویت طعم نوشیدنی های ترش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری:

اسانس آلبالو با توجه به ترکیبات آلی موجود در آن خواص بسیاری دارد. خواص درمانی ، بو، عطر و طعم منحصر به فرد ومحبوب آن استفاده از آن را در محصولات مختلف چه در صنایع غذایی و چه در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان یکی از اسانس های مهم مطرح می کند.توانایی استخراج اسانس آلبالو با روش های منحصر به فردی چون استخراج فوق بحرانی با سیال ، ترکیبات آلی موجود در میوه آلبالو را حفظ می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *