021-88518331

خانه » دسته‌بندی نشده » اسانس برگاموت (ترنج)

اسانس برگاموت (ترنج)

مقدمه

ترنج، (تلفظ /ˈbɜːrɡəmɒt/)، یکی از مرکبات معطر به اندازه یک پرتقال، با رنگ زرد یا سبز شبیه به لیمو است، تحقیقات ژنتیکی در مورد منشا ترکیبات موجود در این نوع مرکبات نشان داد که ترنج ترکیبی از لیمو و پرتقال تلخ است. از اسانس برگاموت یا همان ترنج به عنوان یک ماده معطر در غذا، چای، عطر، و لوازم آرایشی استفاده می­شود. کلمه ترنج از کلمه ایتالیایی برگاموتو گرفته شده است که از شهر ایتالیایی برگامو یا beg armudu که ریشه­ی ترکی عثمانی دارد (بك آرمودی، “گلابی شاهزاده” )گرفته شده است. ترنج با گیاهان معروفی از جمله به­ترنج، ترنج وحشی، نعناع ترنج یا ترنج – Monarda didyma، M. fistulosa، و ادکلن نعناع (Mentha، گونه مورد بحث) ارتباطی ندارد. همه آن­ها از خانواده نعناع هستند و به دلیل عطر مشابه آنها نامگذاری شده اند . C. bergamia اغلب به اشتباه به عنوان نوع دیگری از مرکبات ، C. hystrix (آهک کافیر) شناخته می شود، زیرا این نوع مرکبات گاهی اوقات به نام “برگاموت تایلندی” خوانده می­شود. برگامیا (یعنی زیرگونه­ای از پرتقال تلخ). C.bergamia گاهی اوقات با C. medica (سیترون، میوه زرد رنگ آن به نام Etrog نیز شناخته می شود) و C. limetta، “لیمو شیرین” یا “آهک شیرین” اشتباه گرفته می­شود. میوه یا اسانس  ترنج حاوی فلاونوئیدهایی مانند نئوریوسیترین، نارینگین، نئوهسپریدین، ملیتیدین، بروتیریدین و برگاموتین است. برگ ترنج حاوی آلکالوئیدهای مختلف ایندول، مانند N,N,N- تری متیل تریپتامین است. ترنج درخت کوچکی است که در زمستان شکوفا می شود. از لحاظ ترشی طعم آب آن کمتر از لیمو ترش، اما تلخ­تر از گریپ فروت است.

فلاوانون‌ها گروه کوچکی از ترکیبات را نشان می‌دهند که در مرکبات مختلف مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو و به مقدار کمتر در گوجه‌فرنگی، برخی گیاهان معطر و بره موم وجود دارند. آب مرکبات حاویآگلیکون­های اصلی از جمله  نارینژنین، هسپرتین و اریودکتیول گلیکوزیله شده با نئوهسپریدوز است که منجر به  طعم تلخی در این دسته از گیاهان می­شوند یا روتینوز بی طعم. میوه و آب ترنج (Citrus bergamia Risso) (BJ) منبعی از ترکیبات با طعم تلخ است که عمدتا حاوی فلاوانون‌های نئوهسپریدین، نارینگین، نئوریوسیترین و مقادیر کمتری از فلاون‌ها و فورانوکومارین‌ها هستند. پس از مصرف به عنوان غذا، گلیکوزیدهای فلاوانون توسط میکرو فلور باکتریایی روده انسان به آگلیکون­های مربوطه متابولیزه می­شوند که به نظر می­رسد دارای فعالیت­های آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی هپاتولیپیدمیک و ضد التهابی  هستند.. علاوه بر این، نارینژنین و هسپرتین می‌توانند به گیرنده‌های استروژن متصل شوند، یا فعالیت آروماتاز، آنزیم محدودکننده سرعت در تبدیل آندروژن‌ها به استروژن را مهار کنند. مشخص شد که نارینگین کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی را در پلاسما کاهش می­دهد. همچنین  هسپریدین به طور قابل توجهی سطوح تری­گلیسیرید پلاسما را کاهش می­دهد . تحقیقات نشان داده است که، تجویز مداوم BJ باعث کاهش قابل توجه کلسترول سرم، تری­گلیسیرید، LDL و افزایش سطح HDL در موش­ها شده است. علاوه بر این، محققان یک اثر محافظتی بر روی پارانشیم کبدی مشاهده کردند. آب ترنج حاوی ترکیبات متنوعی با ساختار شیمیایی مشابه است، بنابراین یک تکنیک پیچیده با وضوح بالا برای شناسایی و تعیین کمیت آنها ضروری است.

ترکیبات آلی موجود در اسانس ترنج: اسانس ترنج  حاوی کلاس­های مختلفی از فلاونوئیدها (به عنوان مثال فلاونون­ها و فلاون­ها) است که می­تواند اثرات مفیدی بر سلامت انسان داشته باشد.

1. نئوریوسیترین

Neoeriocitrin

C27H32O15

این ترکیب یک جامد کریستالی است. نئوریوسیترین یک 7-O-گلیکوزید از فلاوانون اریودکتیول و دی ساکارید نئوهسپریدوز (α-L-رامنوپیرانوزیل-(1→2)-β-D-گلوکوپیرانوز) است. توجه داشته باشید که “neo” در نام این ترکیب مورد به موقعیت حلقه B (که در موقعیت neo نیست) اشاره نمی کند، بلکه به قسمت گلیکوزیل اشاره دارد. این ترکیب شیمیایی دارای فعالیتهای آنتی اکسیدانی و خاصیت استخوان­سازی است. کلاژن و استئوکلسین را در بدن افزایش میدهد. تشکیل رادیکال­های سوپراکسید را تا 48.3٪ در سنجش­های بدون سلول مهار می­کند. سرعت اکسیداسیون LDL را در پلاسمای جدا شده از خون  همستر کاهش می­دهد. از نقطه نظر پزشکی نئوریوسیترین بخشی از اکسپوزوم انسان است. اکسپوزوم را می­توان به عنوان مجموعه­ای از تمام مواجهه­های یک فرد در طول زندگی و چگونگی ارتباط آن مواجهه با سلامتی تعریف کرد.

 کروماتوگرافی مایع اولترافیلتراسیون مایع مبتنی بر طیف سنجی جرمی (GC MASS) یک روش ساده و کارآمد برای  جداسازی سریع و شناسایی لیگاندهای موجود در پوست مرکبات  فراهم کرده است. این ترکیب شناسایی شده  یک مهارکننده­های استیل کولین استراز است.. پس از آن، فعالیت ضد آلزایمر این ترکیبات با استفاده از یک مدل سلولیارزیابی شد. شش ترکیب اصلی، به عنوان مثال. Neoeriocitrin، isonaringin، naringin، hesperidin، neohesperidin و limonin به عنوان مهارکننده­های قوی استیل کولین استراز شناسایی شدند. یک روش پیوسته و کارآمد آنلاین، که شامل استفاده از دستگاه استخراج مبتنی بر مایکروویو، مخزن حلال غلیظ، و ستون کروماتوگرافی پارتیشن گریز از مرکز است، برای افزایش مقیاس این ترکیبات توسعه داده شد.ترکیبات به‌ دست‌آمده از این روش خلوص بالایی نشان داده­اند. سپس،  فعالیت زیستی آنها با استفاده از مدل سلولی مورد ارزیابی قرار گرفت. این رویکرد جدید که مبتنی بر اولترافیلتراسیون – کروماتوگرافی مایع – طیف‌سنجی جرمی، استخراج آنلاین به کمک مایکروویو همراه با مخزن حلال، و کروماتوگرافی پارتیشن گریز از مرکز همراه با ارزیابی آزمایشگاهی بود، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای غربالگری و استخراج مهارکننده‌های استیل کولین استراز باشد از ماتریس های پیچیده، و می تواند یک پلت فرم مفید برای تولید در مقیاس بزرگ مواد زیست فعال و مواد مغذی باشد. واژه‌های کلیدی: بیماری آلزایمر; مهارکننده های استیل کولین استراز؛ کروماتوگرافی پارتیشن گریز از مرکز; لیمو مرکبات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *