021-88518331

خانه » بلاگ » اسانس آناناس خوراکی

اسانس آناناس خوراکی

مقدمه

اسانس آناناس یک گیاه چند ساله علفی است که به طور متوسط به 1.0 تا 1.5 متر (3 فوت 3 تا 4 فوت 11 اینچ) رشد می کند، اگرچه گاهی اوقات می تواند بلندتر باشد. این گیاه دارای ساقه کوتاه و پرپشت با برگ های سخت و مومی شکل است. هنگام ایجاد میوه، معمولاً تا 200 گل تولید می کند، اگرچه برخی از ارقام با میوه درشت می توانند بیش از این مقدار باشند. هنگامی که گل می دهد، میوه های جداگانه گل ها به هم می پیوندند و میوه های متعددی را ایجاد می کنند.

پس از تولید اولین میوه، شاخه های جانبی (که توسط پرورش دهندگان تجاری “مکنده” نامیده می شود) در محورهای برگ ساقه اصلی تولید می شوند. این مکنده ها ممکن است برای تکثیر برداشته شوند یا برای تولید میوه های اضافی روی گیاه اصلی باقی بمانند. از نظر تجاری، مکنده هایی که در اطراف پایه ظاهر می شوند، کشت می شوند.

دارای 30 برگ یا بیشتر باریک، گوشتی و به شکل دراز است که 30 تا 100 سانتی متر طول دارند و ساقه ضخیم را احاطه کرده اند. برگها دارای خارهای تیز در امتداد حاشیه هستند. در سال اول رشد، محور طول و ضخیم می شود و برگ های متعددی را به صورت مارپیچ نزدیک می بیند.

پس از 12 تا 20 ماه، ساقه به گل آذین خوشه مانند به طول 15 سانتی متر با بیش از 100 گل سه گانه که به صورت مارپیچی چیده شده اند، رشد می کند که هر کدام توسط یک شاخه بریده می شوند.در طبیعت، آناناس عمدتاً توسط مرغ مگس خوار گرده افشانی می شود. برخی از آناناس های وحشی در شب توسط خفاش ها گرده افشانی و گرده افشانی می شوند.تحت کشت، چون رشد بذر کیفیت میوه را کاهش می دهد، گرده افشانی با دست انجام می شود و بذرها فقط برای پرورش نگهداری می شوند.

در هاوایی، جایی که آناناس به صورت صنعتی در قرن بیستم کشت و کنسرو می شد،  واردات مرغ مگس خوار ممنوع بود.تخمدان ها به توت تبدیل می شوند که به یک میوه بزرگ، فشرده و چندگانه تبدیل می شوند. میوه آناناس معمولاً در دو مارپیچ به هم پیوسته چیده می‌شود که اغلب دارای 8 در یک جهت و 13 در جهت دیگر هستند که هر کدام یک عدد فیبوناچی است.آناناس فتوسنتز CAM را انجام می دهد،  دی اکسید کربن را در شب تثبیت می کند و آن را به عنوان مالات اسید ذخیره می کند، سپس آن را در طول روز آزاد می کند و به فتوسنتز کمک می کند. بسیاری از گونه های مختلف، عمدتاً از آنتیل، برای کشت گلخانه ای اروپایی آزمایش شدند. مهمترین آنها “Smooth Cayenne” بود که در سال 1820 به فرانسه وارد شد، متعاقباً در سال 1835 مجدداً به بریتانیا صادر شد و سپس از بریتانیا از طریق هاوایی به استرالیا و آفریقا صادر شد. “Smooth Cayenne” اکنون رقم غالب در تولید جهانی است. مرباها و شیرینی های مبتنی بر آناناس از همان ابتدا از هند غربی، برزیل و مکزیک به اروپا وارد می شدند. در اوایل قرن نوزدهم، آناناس‌های تازه مستقیماً از هند غربی در مقادیر کافی برای کاهش قیمت‌های اروپایی حمل می‌شد.تولید آناناس بعداً تحت سلطه آزور برای اروپا و فلوریدا و دریای کارائیب برای آمریکای شمالی به دلیل مسیرهای تجاری کوتاه بود.اسپانیایی ها آناناس را در قرن 18 وارد هاوایی کرده بودند جایی که به نام hala kahiki (“هالا خارجی”) شناخته می شود،  اما اولین مزرعه تجاری در سال 1886 تأسیس شد. معروف ترین سرمایه گذار جیمز دول بود که در سال 1899 به هاوایی نقل مکان کرد و در سال 1900 یک مزرعه آناناس به وسعت 24 هکتار (60 هکتار) راه اندازی کرد که به شرکت غذای Dole تبدیل شد.دول و دل مونته به ترتیب در سال 1901 و 1917 در جزیره اوآهو کشت آناناس را آغاز کردند و شرکت آناناس مائویی در سال 1909 کشت را در مائوئی آغاز کرد.جیمز دول فرآوری تجاری آناناس را آغاز کرد و هنری جیناکا، کارمند Dole، در سال 1911 یک دستگاه پوست گیری و مغزه گیری خودکار را اختراع کرد. تولید هاوایی از دهه 1970 به دلیل رقابت و تغییر به حمل و نقل دریایی یخچال دار شروع به کاهش کرد. Dole فعالیت کارخانه کنسروسازی خود را در هونولولو در سال 1991 متوقف کرد و در سال 2008، دل مونته فعالیت های تولید آناناس خود را در هاوایی خاتمه داد. در سال 2009، شرکت Pineapple Maui عملیات خود را کاهش داد تا آناناس را فقط به صورت محلی در Maui عرضه کند، و تا سال 2013، تنها مزرعه Dole در Oahu، آناناس را در حجمی حدود 0.1 درصد از تولید جهانی پرورش داد. با وجود این کاهش، آناناس گاهی اوقات به عنوان نمادی از هاوایی استفاده می شود. علاوه بر این، غذاهایی که در آنها آناناس وجود دارد، گاهی اوقات به عنوان “هاوایی” شناخته می شوند.

در بین اسانس های خوراکی ، اسانس آناناس به دلیل طعم گیرا و خاص آن شاخص است .طعم شیرین و عطر ملایم آن در تهیه انواع مواد غذایی کاربرد وسیع دارد. خواص اسانس آناناس بسیار زیاد است که در ذیل به آن ها اشاره می شود. ترکیبات آلی موثر و فعال در اسانس اناناس آنرا به عنوان یکی از مهمترین اسانس های موجود در بازار تبدیل کرده است.

آناناس بومی آمریکای جنوبی است، جایی که قرن ها در آنجا کشت می شود. معرفی آناناس به اروپا در قرن هفدهم، آن را به نماد فرهنگی مهمی از تجمل تبدیل کرد. از دهه 1820، آناناس به صورت تجاری در گلخانه ها و بسیاری از مزارع استوایی کشت می شود.

آناناس به صورت یک درختچه کوچک رشد می کند. تک تک گل های گیاه گرده افشانی نشده با هم ترکیب می شوند و میوه های متعددی را تشکیل می دهند. این گیاه معمولاً از انحراف تولید شده در بالای میوه یا از شاخه های جانبی تکثیر می شود و معمولاً در عرض یک سال بالغ می شود.تفاله آناناس خام 86 درصد آب، 13 درصد کربوهیدرات، 0.5 درصد پروتئین و حاوی چربی ناچیز است .

در یک مقدار مرجع 100 گرم، آناناس خام 209 کیلوژول (50 کیلو کالری) انرژی غذایی را تامین می کند و منبعی غنی از منگنز (44٪ ارزش روزانه، DV) و ویتامین C (58٪ DV) استمیوه ها و پوست آناناس حاوی مواد شیمیایی گیاهی متنوعی است که از جمله آنها می توان به پلی فنول ها از جمله اسید گالیک، اسید سیرینگیک، وانیلین، اسید فرولیک، اسید سیناپیک، اسید کوماریک، اسید کلروژنیک، اپیکاتچین و آربوتین اشاره کرد.بروملین که در تمام قسمت های گیاه آناناس وجود دارد،  مخلوطی از آنزیم های پروتئولیتیک است.

در ساقه، میوه، تاج، هسته، برگ خود آناناس وجود دارد. بروملین تحت تحقیقات اولیه برای درمان انواع اختلالات بالینی است، اما به اندازه کافی برای اثرات آن در بدن انسان تعریف نشده است. بروملین ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان ناامن باشد، مانند بارداری، آلرژی، یا درمان ضد انعقاد با داشتن محتوای کافی بروملین، آب آناناس خام ممکن است به عنوان ماریناد و نرم کننده گوشت مفید باشد.

اگرچه آنزیم‌های آناناس می‌توانند در تهیه برخی غذاها یا محصولات تولیدی، مانند دسرهای مبتنی بر ژلاتین یا کپسول‌های ژل، تداخل ایجاد کنند، اما فعالیت پروتئولیتیک آنها که مسئول چنین خواصی است ممکن است در طول پخت و پز و کنسرو تخریب شود. مقدار بروملین در یک وعده معمولی میوه آناناس احتمالاً قابل توجه نیست، اما استخراج خاص می تواند مقادیر کافی برای فرآوری خانگی و صنعتی را به همراه داشته باشد.

اسانس آناناس چیست:

ترکیبات آلی موجود در اسانس آنانانس:

اسانس آناناس همانند سایر اسانس های میوه ای دارای ترکیبات آلی استری است. در شرایط سنتز شده با استفاده از کربوکسیلیک اسید و کاتالیزور های اسیدی و گروه الکل ها سنتز می شود.اتیل بوتیرات استر اصلی در آناناس است. که در شرایط سنتز اسانس آناناس فلانوئید ها و اسید های فنولی شده و خواص آنتی اکسیدانی بالایی به خود میگیرد .گروه آنزیم گوارشی بروملین که برای شکستن پروتئین ها به اسیدهای آمینه عامل حیاتی است در اسانس آناناس وجود دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی در اسانس آنانس:

1. نیاسین

2.آهن

3. ریبوفلاوین

4. مس

5. منگنز

6.B6 

7.C

8.A

9. پتاسیم

10. کلسیم

مواد معدنی و ویتامین های فوق الذکر تنش ها و استرس های اکسیداتیو مربوط به سرطان و التهاب را کنترل و کاهش می دهند و به طور کلی متابلیسم را افزایش می دهند از طرفی سرعت ریکاوری آسیب های عضلانی را  افزایش می دهند. تقویت سیستم ایمنی و خواص آنتی باکتریال و آنتی ویروس از دیگر خواص مربوط به آن هاست.

آنزیم بروملین:

بروملین موجود در اسانس آناناس ، سلول های سرطانی را سرکوب می کند .تاثیرمثبت  آن برپیشگیری از  سرطان های ، پستان ، سرطان پوست، سرطان مجرای صفراوی، سرطان معده و سرطان روده بزرگ اثبات شده است. بروملین در مقابله با عفونت های سینوسی و التهابات آرتروزی در افراد مسن نقش فعال و موثر دارد. در ریکاوری های بعد از جراحی اثر بروملین به عنوان آنزیم مهم شناخته شده است.کاهش لخته شدن خون از دیگر خواص بروملین است که در اسانس آناناس به شکل غالب موجود است. بروملین توانایی پلاکت های خون را برای چسبیدن یا جمع شدن به هم مهار می کند. این ممکن است به کاهش تشکیل لخته و حوادث قلبی عروقی کمک کند. مانند اسیدهای لایه بردار بروملین پروتئین هایی که سلول های پوست شما را در کنار هم نگه می دارند تجزیه می کند. بروملین می تواند بر نحوه جذب آنتی بیوتیک ها توسط بدن شما تأثیر بگذارد. میزان جذب آموکسی سیلین یا تتراسیلین توسط بدن را افزایش دهد. زنان مبتلا به آندومتریوز، ترکیب بروملین به همراه ان استیل سیستئین و آلفا لیپولئیک اسید باعث بهبود درد لگن می شود.

کاربرد ها در صنایع غذایی:

برای افزودن و تقویت طعم و عطر به انواع :

1. نوشیدنی ها

2. کیک و کلوچه

3. مارمالاد

4. آبمیوه

5. شیرینی جات

6. کوکتیل ها

7. ژله

8. آبنبات

9. تافی

10. بستنی

11. فیلر های مختلف

از انواع پودری ، مایع و محلول در آب اسانس آناناس استفاده می شود.

 کاردبرها در صنایع آرایشی بهداشتی:

از اسانس غیر خوراکی آناناس در تولید انواع:

1. بوگیر ها

2 .شامپو ها

3. صابون ها

4. شوینده ها

به طور کسترده و در مقیاس بالا استفاده می شود. ترکیبات آلی غالب استفاده شده در اسانس آناناس عبارتند از:

1.اتیل بوتیرات

Ethyl butyrate 

اتیل بوتیرات که با نام اتیل بوتانوات یا بوتیریک اتر نیز شناخته می شود، یک استری با فرمول شیمیایی CH3CH2CH2COOCH2CH3 است. در پروپیلن گلیکول، روغن پارافین و نفت سفید محلول است. بوی میوه ای شبیه آناناس دارد و یک عنصر کلیدی است که به عنوان تقویت کننده طعم در آب پرتقال فرآوری شده استفاده می شود.هچنین به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها وجود دارد، البته در غلظت های پایین تر.این ترکیب آلی بی رنگ است و بویی شبیه بوی آناناس دارد. اتیل بوتیرات یک استر است که در پروپیلن گلیکول ، روغن پارافین و محلول است. . اتیل بوتیرات در بسیاری از میوه ها وجود دارد به عنوان مثال. سیب ، زردآلو ، موز و انبه. اتیل بوتیرات یکی از رایج ترین مواد شیمیایی است که در طعم دهنده ها و رایحه ها استفاده می شود. غلظت اسید و یا الکل، آنزیم، دما و زمان واکنش موثر بر سنتز اتیل بوتیرات هستند از واکنش اتانول و بوتیریک اسید سنتز می شود یکی از کاربردهای مهم اتیل بوتیرات در صنایع غذایی افزایش طعم محصولات است و در صنعت عطرسازی نیز استفاده می شود. ترکیبی از اتیل بوتیرات، اتیل هگزانوات و اتیل لاکتات می تواند طعم آناناس را ایجاد کند. معمولاً به عنوان طعم دهنده مصنوعی شبیه آب پرتقال استفاده می شود و از این رو تقریباً در تمام آب پرتقال های فروخته شده در ایالات متحده استفاده می شود، از جمله آنهایی که به عنوان “تازه” یا “غلیظ شده” فروخته می شوند. همچنین در نوشیدنی های الکلی استفاده می شود. مانند مارتینیس، دایکوریس و غیره)، به عنوان یک حلال در محصولات عطرسازی، و به عنوان یک نرم کننده برای سلولز. می توان آن را با واکنش اتانول و اسید بوتیریک سنتز کرد. این یک واکنش تراکم است، به این معنی که آب در واکنش به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود. اتیل بوتیرات از منابع طبیعی را می توان از طریق آنالیز نسبت ایزوتوپی پایدار (SIRA) از اتیل بوتیرات مصنوعی متمایز کرد.اتیل بوتیرات یکی از رایج ترین مواد شیمیایی است که در طعم دهنده ها و عطرها استفاده می شود. می توان از آن در طعم های مختلفی استفاده کرد: پرتقال (متداول ترین)، گیلاس، آناناس، انبه، گواوا، آدامس حبابی، هلو، زردآلو، انجیر و آلو. در مصارف صنعتی نیز یکی از ارزان ترین مواد شیمیایی است که تنها بر محبوبیت آن می افزاید.

2. اتیل هگزانوات

Ethyl hexanoate

یک کربوکسیلیک اسید است. اتیل هگزانوات در سنتز ترکیبات شمیایی صنعتی و آلی استفاده می‌شوند. این ترکیبات حلالیت بالایی در حلال‌های غیر قطبی دارند. اتیل هگزانات دارای بوی میوه ای بسیار قوی و رایحه آناناس است. تغلیظ کننده، مرطوب کننده و ضد آب می باشد. این ماده در لوسیون ها،کرم ها، محصولات گریم، پاک کننده های آرایشی، رژلب ها و به طور کلی تولیدات آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

3. اتیل لاکتات

Ethyl lactate

اتیل لاکتات، همچنین به عنوان اتیل استر اسید لاکتیک شناخته می شود، ترکیب آلی با فرمول CH3CH(OH)CO2CH2CH3 است. این اتیل استر اسید لاکتیک است. یک مایع بی رنگ، یک استر کایرال است. از آنجایی که به طور طبیعی مشتق شده است، به راحتی به عنوان یک انانتیومر منفرد در دسترس است. معمولاً به عنوان حلال استفاده می شود. این ترکیب زیست تخریب پذیر در نظر گرفته می شود و می تواند به عنوان یک چربی زدا قابل شستشو با آب استفاده شود. اتیل لاکتات به طور طبیعی در مقادیر کم در انواع مختلفی از غذاها از جمله شراب، مرغ و میوه های مختلف یافت می شود. بوی اتیل لاکتات زمانی که رقیق می شود ملایم، کره ای، کرمی، با ته رنگ میوه و نارگیل است. اتیل لاکتات از منابع بیولوژیکی تولید می‌شود و بسته به ارگانیسمی که منبع اسید لاکتیک است، می‌تواند به شکل levo (S) یا فرم دکسترو (R) باشد. بیشترین منبع بیولوژیکی اتیل لاکتات اتیل (-)-L-لاکتات (اتیل (S)-لاکتات است. اتیل لاکتات نیز به صورت صنعتی از ذخایر پتروشیمی تولید می شود و این اتیل لاکتات از مخلوط راسمیک فرم های لوو و دکسترو تشکیل شده است. از آنجا که هر دو انانتیومر در طبیعت یافت می شوند و از آنجا که اتیل لاکتات به راحتی قابل تجزیه زیستی است، به عنوان یک “حلال سبز” در نظر گرفته می شود. اتیل لاکتات و محلول های آبی آن به عنوان محیط های پایدار برای سنتز آلی استفاده می شود. به دلیل سمیت نسبتا کم، اتیل لاکتات معمولاً در آماده‌سازی‌های دارویی، افزودنی‌های غذایی،  و عطرها استفاده می‌شود. اتیل لاکتات همچنین به عنوان حلال برای نیتروسلولز، استات سلولز و اترهای سلولز استفاده می شود.یک عامل طعم دهنده است. ک مایع بی رنگ و یک استر کایرال است. این ماده بویی شبیه به بوی میوه دارد. به دلیل اینکه اتیل لاکتات به راحتی قابل تجزیه بیولوژیکی می باشد، به عنوان یک “حلال سبز” شهرت دارد. معمولا در سنتز طعم میوه ، اسید های شیرین استفاده می شود. به راحتی در اتانول ، استون، اتر، استرها و سایر حلال های آلی قابل حل است. در میوه های توت ‌سیاه ،آناناس و تمشک وجود دارد. از اتیل لاکتات و سایر استرهای اسید لاکتیک به طور کلی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

Flavonoids

Bioflavonoids))

در دهه 1930، آلبرت Szent-Györgyi و دیگر دانشمندان دریافتند که ویتامین C به تنهایی به اندازه عصاره زرد خام پرتقال، لیمو یا پاپریکا در پیشگیری از اسکوربوت موثر نیست. آنها افزایش فعالیت این عصاره را به سایر مواد موجود در این مخلوط نسبت دادند که از آن به عنوان “سیترین” (اشاره به مرکبات) یا “ویتامین P” (اشاره به اثر آن بر کاهش نفوذپذیری مویرگها) یاد کردند. مواد مورد بحث (هسپریدین، اریودکتیول، هسپریدین متیل کالکون و نئوهسپریدین) اما بعداً نشان داده شد که معیارهای یک ویتامین را برآورده نمی کنند،  به طوری که این اصطلاح اکنون منسوخ شده است.

فلاونوئیدها (یا بیوفلاونوئیدها؛ از کلمه لاتین flavus به معنای زرد، رنگ آنها در طبیعت) دسته ای از متابولیت های ثانویه پلی فنلی هستند که در گیاهان یافت می شوند و بنابراین معمولاً در رژیم غذایی انسان مصرف می شوند.از نظر شیمیایی، فلاونوئیدها ساختار کلی یک اسکلت 15 کربنی دارند که از دو حلقه فنیل (A و B) و یک حلقه هتروسیکلیک (C، حلقه حاوی اکسیژن جاسازی شده) تشکیل شده است این ساختار کربن را می توان به اختصار C6-C3-C6 نامید. با توجه به نامگذاری IUPAC، [3] آنها را می توان به موارد زیر طبقه بندی کرد:

     فلاونوئیدها یا بیوفلاونوئیدها

     ایزوفلاونوئیدها، مشتق شده از ساختار 3-فنیل کرومن-4-ون (3-فنیل-1،4-بنزوپیرون)

     نئوفلاوونوئیدها، مشتق شده از ساختار 4- فنیل کومارین (4-فنیل-1،2-بنزوپیرون)

سه کلاس فلاونوئید فوق، همه ترکیبات حاوی کتون و به همین ترتیب، آنتوگزانتین ها (فلاون ها و فلاونول ها) هستند. این دسته اولین گروهی بودند که بیوفلاونوئیدها نامیده شدند. اصطلاحات فلاونوئید و بیوفلاونوئید نیز برای توصیف ترکیبات پلی هیدروکسی پلی فنل غیر کتونی، که به طور خاص فلاونوئید نامیده می شوند، به طور ضعیف تری استفاده شده اند. سه چرخه یا هتروسیکل در ستون فقرات فلاونوئیدها به طور کلی حلقه A، B و C نامیده می شوند.حلقه A معمولا الگوی جایگزینی فلوروگلوسینول را نشان می دهد.فلاونوئیدها در تثبیت نیتروژن و رنگدانه های گل نقش دارند. فلاونوئیدها متابولیت های ثانویه هستند که به طور عمده توسط گیاهان سنتز می شوند. فلاونوئیدها را می توان در گروه های مختلف طبقه بندی کرد ، مانند آنتوسیانیدین ها ، کالکون ها ، فلاونول ها ، فلاوانون ها ،  فلاوانونول ها ، فلاون ها و ایزوفلاونوئیدها. پلیفنول ها ترکیبات فنولی یا پلی فنول ها گروه بزرگ و از نظر شیمیایی متنوعی هستند که از اسید های فنولی ساده تا پلیمر های بسیار پیچیده مانند تانن ها، رنگدانه های فلاونوییدی و لیگنین ها را شامل می شوند. فلاوانونول ها ، فلاون ها و ایزوفلاونوئیدها. خاصیت ضد اکسیداتیو، ضد التهابی، ضد سرطان زایی آنها برای تعدیل عملکرد اصلی آنزیم سلولی است. ویژگی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون نقش دارند. فلاونوئیدها به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی در کاهش التهاب نقش دارند و می توانند میزان لپتین که همان هورمون سرکوب کننده اشتها است را کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است به عنوان پیام رسان های شیمیایی ، تنظیم کننده های فیزیولوژیکی و بازدارنده های چرخه سلولی عمل کنند . یکی از فلاونوئیدها کورستین و کامپفرول است. کورستین نوعی آنتی هسیتامین است که مقدار زیادی از آن در اسانس زعفران یافت می شود. کامپفرول  با مهار عوامل التهابی اثر ضد التهابی بالایی دارد.

فلاونوئیدها متابولیت های ثانویه ای هستند که عمدتاً توسط گیاهان سنتز می شوند. ساختار کلی فلاونوئیدها یک اسکلت 15 کربنی است که شامل 2 حلقه بنزن است که توسط یک زنجیره پیوند 3 کربنی به هم متصل شده اند. بنابراین، آنها به عنوان ترکیبات C6-C3-C6 به تصویر کشیده می شوند. بسته به ساختار شیمیایی، درجه اکسیداسیون و غیر اشباع بودن زنجیره پیوند دهنده (C3)، فلاونوئیدها را می توان به گروه های مختلفی مانند آنتوسیانیدین ها، فلاونول ها، فلاونون ها، فلاوان-3-اول ها، فلاوانونول ها، فلاون ها و ایزوفلاون ها طبقه بندی کرد. 1] چالکون ها که چالکونوئیدها نیز نامیده می شوند، اگرچه فاقد حلقه هتروسیکلیک هستند، به عنوان فلاونوئیدها نیز طبقه بندی می شوند. علاوه بر این، فلاونوئیدها را می توان در گیاهان به شکل آگلیکون آزاد و متصل به گلیکوزید یافت. فرم متصل به گلیکوزید رایج ترین شکل فلاون و فلاونول است که در رژیم غذایی مصرف می شود. فلاونوئیدها به طور گسترده در گیاهان توزیع می شوند و وظایف بسیاری را انجام می دهند. آنها مهم ترین رنگدانه های گیاهی برای رنگ آمیزی گل هستند و رنگدانه های زرد یا قرمز/آبی را در گلبرگ های طراحی شده برای جذب حیوانات گرده افشان ایجاد می کنند. در گیاهان عالی، آنها در فیلتراسیون اشعه ماوراء بنفش، تثبیت نیتروژن همزیست و رنگدانه گلها نقش دارند. آنها همچنین ممکن است به عنوان پیام رسان های شیمیایی، تنظیم کننده های فیزیولوژیکی و مهار کننده های چرخه سلولی عمل کنند. فلاونوئیدهای ترشح شده از ریشه گیاه میزبان به ریزوبیا در مرحله عفونت رابطه همزیستی خود با حبوبات مانند نخود، لوبیا، شبدر و سویا کمک می کند. ریزوبیاهایی که در خاک زندگی می کنند قادر به احساس فلاونوئیدها هستند و این باعث ترشح فاکتورهای نود می شود که به نوبه خود توسط گیاه میزبان شناسایی می شود و می تواند منجر به تغییر شکل ریشه مو و چندین واکنش سلولی مانند شار یون و تشکیل گره ریشه شود. . علاوه بر این، برخی از فلاونوئیدها دارای فعالیت بازدارنده در برابر ارگانیسم هایی هستند که باعث بیماری های گیاهی می شوند، به عنوان مثال. فوزاریوم اکسی اسپوروم.

فلاونوئیدها در بدن انسان جذب ضعیفی دارند (کمتر از 5٪)، سپس به سرعت به قطعات کوچکتر با خواص ناشناخته متابولیزه می شوند و به سرعت دفع می شوند. فلاونوئیدها فعالیت آنتی اکسیدانی ناچیزی در بدن دارند و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون که پس از مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید مشاهده می شود مستقیماً توسط فلاونوئیدها ایجاد نمی شود، بلکه ناشی از تولید اسید اوریک ناشی از پلیمریزاسیون و دفع فلاونوئیدها است. متابولیسم میکروبی عامل اصلی متابولیسم کلی فلاونوئیدهای رژیمی است. تأثیر مصرف معمول فلاونوئیدها بر میکروبیوم روده انسان ناشناخته است. مطالعات بالینی که رابطه بین مصرف فلاونوئیدها و پیشگیری یا توسعه سرطان را بررسی می‌کنند، برای اکثر انواع سرطان متناقض هستند، احتمالاً به این دلیل که اکثر مطالعات انسانی طرح‌های ضعیفی مانند حجم نمونه کوچک دارند. شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد فلاونوئیدهای رژیمی به طور کلی بر خطر سرطان انسان تأثیر می گذارد. سنتز فلاونوئیدها در گیاهان توسط طیف های رنگی روشن در هر دو تابش پر انرژی و کم انرژی القا می شود. پرتوهای کم انرژی توسط فیتوکروم پذیرفته می شود ، در حالی که تابش انرژی بالا توسط کاروتنوئیدها ، فلاوین ها ، رمزنگاری ها علاوه بر فیتوکروم ها پذیرفته می شوند. فرآیند فتومورفوژنیک بیوسنتز فلاونوئید با واسطه فیتوکروم در تاج خروس، جو، ذرت، سورگوم و شلغم مشاهده شده است. نور قرمز باعث افزایش سنتز فلاونوئیدها می شود.

نتیجه گیری:

آناناس یک گیاه چند ساله علفی است که به طور متوسط به 1.0 تا 1.5 متر (3 فوت 3 تا 4 فوت 11 اینچ) رشد می کند، اگرچه گاهی اوقات می تواند بلندتر باشد. این گیاه دارای ساقه کوتاه و پرپشت با برگ های سخت و مومی شکل است. هنگام ایجاد میوه، معمولاً تا 200 گل تولید می کند، اگرچه برخی از ارقام با میوه درشت می توانند بیش از این مقدار باشند. هنگامی که گل می دهد، میوه های جداگانه گل ها به هم می پیوندند و میوه های متعددی را ایجاد می کنند. پس از تولید اولین میوه، شاخه های جانبی (که توسط پرورش دهندگان تجاری “مکنده” نامیده می شود) در محورهای برگ ساقه اصلی تولید می شوند. این مکنده ها ممکن است برای تکثیر برداشته شوند یا برای تولید میوه های اضافی روی گیاه اصلی باقی بمانند. از نظر تجاری، مکنده هایی که در اطراف پایه ظاهر می شوند، کشت می شوند. دارای 30 برگ یا بیشتر باریک، گوشتی و به شکل دراز است که 30 تا 100 سانتی متر طول دارند و ساقه ضخیم را احاطه کرده اند. برگها دارای خارهای تیز در امتداد حاشیه هستند. در سال اول رشد، محور طول و ضخیم می شود و برگ های متعددی را به صورت مارپیچ نزدیک می بیند. پس از 12 تا 20 ماه، ساقه به گل آذین خوشه مانند به طول 15 سانتی متر با بیش از 100 گل سه گانه که به صورت مارپیچی چیده شده اند، رشد می کند که هر کدام توسط یک شاخه بریده می شوند.در طبیعت، آناناس عمدتاً توسط مرغ مگس خوار گرده افشانی می شود. برخی از آناناس های وحشی در شب توسط خفاش ها گرده افشانی و گرده افشانی می شوند.تحت کشت، چون رشد بذر کیفیت میوه را کاهش می دهد، گرده افشانی با دست انجام می شود و بذرها فقط برای پرورش نگهداری می شوند. در هاوایی، جایی که آناناس به صورت صنعتی در قرن بیستم کشت و کنسرو می شد،  واردات مرغ مگس خوار ممنوع بود.تخمدان ها به توت تبدیل می شوند که به یک میوه بزرگ، فشرده و چندگانه تبدیل می شوند. میوه آناناس معمولاً در دو مارپیچ به هم پیوسته چیده می‌شود که اغلب دارای 8 در یک جهت و 13 در جهت دیگر هستند که هر کدام یک عدد فیبوناچی است.آناناس فتوسنتز CAM را انجام می دهد،  دی اکسید کربن را در شب تثبیت می کند و آن را به عنوان مالات اسید ذخیره می کند، سپس آن را در طول روز آزاد می کند و به فتوسنتز کمک می کند. بسیاری از گونه های مختلف، عمدتاً از آنتیل، برای کشت گلخانه ای اروپایی آزمایش شدند. مهمترین آنها “Smooth Cayenne” بود که در سال 1820 به فرانسه وارد شد، متعاقباً در سال 1835 مجدداً به بریتانیا صادر شد و سپس از بریتانیا از طریق هاوایی به استرالیا و آفریقا صادر شد. “Smooth Cayenne” اکنون رقم غالب در تولید جهانی است. مرباها و شیرینی های مبتنی بر آناناس از همان ابتدا از هند غربی، برزیل و مکزیک به اروپا وارد می شدند. در اوایل قرن نوزدهم، آناناس‌های تازه مستقیماً از هند غربی در مقادیر کافی برای کاهش قیمت‌های اروپایی حمل می‌شد.تولید آناناس بعداً تحت سلطه آزور برای اروپا و فلوریدا و دریای کارائیب برای آمریکای شمالی به دلیل مسیرهای تجاری کوتاه بود.اسپانیایی ها آناناس را در قرن 18 وارد هاوایی کرده بودند جایی که به نام hala kahiki (“هالا خارجی”) شناخته می شود،  اما اولین مزرعه تجاری در سال 1886 تأسیس شد. معروف ترین سرمایه گذار جیمز دول بود که در سال 1899 به هاوایی نقل مکان کرد و در سال 1900 یک مزرعه آناناس به وسعت 24 هکتار (60 هکتار) راه اندازی کرد که به شرکت غذای Dole تبدیل شد.دول و دل مونته به ترتیب در سال 1901 و 1917 در جزیره اوآهو کشت آناناس را آغاز کردند و شرکت آناناس مائویی در سال 1909 کشت را در مائوئی آغاز کرد.جیمز دول فرآوری تجاری آناناس را آغاز کرد و هنری جیناکا، کارمند Dole، در سال 1911 یک دستگاه پوست گیری و مغزه گیری خودکار را اختراع کرد. تولید هاوایی از دهه 1970 به دلیل رقابت و تغییر به حمل و نقل دریایی یخچال دار شروع به کاهش کرد. Dole فعالیت کارخانه کنسروسازی خود را در هونولولو در سال 1991 متوقف کرد و در سال 2008، دل مونته فعالیت های تولید آناناس خود را در هاوایی خاتمه داد. در سال 2009، شرکت Pineapple Maui عملیات خود را کاهش داد تا آناناس را فقط به صورت محلی در Maui عرضه کند، و تا سال 2013، تنها مزرعه Dole در Oahu، آناناس را در حجمی حدود 0.1 درصد از تولید جهانی پرورش داد. با وجود این کاهش، آناناس گاهی اوقات به عنوان نمادی از هاوایی استفاده می شود. علاوه بر این، غذاهایی که در آنها آناناس وجود دارد، گاهی اوقات به عنوان “هاوایی” شناخته می شوند.

در بین اسانس های خوراکی ، اسانس آناناس به دلیل طعم گیرا و خاص آن شاخص است .طعم شیرین و عطر ملایم آن در تهیه انواع مواد غذایی کاربرد وسیع دارد. خواص اسانس آناناس بسیار زیاد است که در ذیل به آن ها اشاره می شود. ترکیبات آلی موثر و فعال در اسانس اناناس آنرا به عنوان یکی از مهمترین اسانس های موجود در بازار تبدیل کرده است. آناناس بومی آمریکای جنوبی است، جایی که قرن ها در آنجا کشت می شود. معرفی آناناس به اروپا در قرن هفدهم، آن را به نماد فرهنگی مهمی از تجمل تبدیل کرد. از دهه 1820، آناناس به صورت تجاری در گلخانه ها و بسیاری از مزارع استوایی کشت می شود.آناناس به صورت یک درختچه کوچک رشد می کند. تک تک گل های گیاه گرده افشانی نشده با هم ترکیب می شوند و میوه های متعددی را تشکیل می دهند. این گیاه معمولاً از انحراف تولید شده در بالای میوه یا از شاخه های جانبی تکثیر می شود و معمولاً در عرض یک سال بالغ می شود.تفاله آناناس خام 86 درصد آب، 13 درصد کربوهیدرات، 0.5 درصد پروتئین و حاوی چربی ناچیز است . در یک مقدار مرجع 100 گرم، آناناس خام 209 کیلوژول (50 کیلو کالری) انرژی غذایی را تامین می کند و منبعی غنی از منگنز (44٪ ارزش روزانه، DV) و ویتامین C (58٪ DV) استمیوه ها و پوست آناناس حاوی مواد شیمیایی گیاهی متنوعی است که از جمله آنها می توان به پلی فنول ها از جمله اسید گالیک، اسید سیرینگیک، وانیلین، اسید فرولیک، اسید سیناپیک، اسید کوماریک، اسید کلروژنیک، اپیکاتچین و آربوتین اشاره کرد.بروملین که در تمام قسمت های گیاه آناناس وجود دارد،  مخلوطی از آنزیم های پروتئولیتیک است. در ساقه، میوه، تاج، هسته، برگ خود آناناس وجود دارد. بروملین تحت تحقیقات اولیه برای درمان انواع اختلالات بالینی است، اما به اندازه کافی برای اثرات آن در بدن انسان تعریف نشده است. بروملین ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان ناامن باشد، مانند بارداری، آلرژی، یا درمان ضد انعقاد. با داشتن محتوای کافی بروملین، آب آناناس خام ممکن است به عنوان ماریناد و نرم کننده گوشت مفید باشد. اگرچه آنزیم‌های آناناس می‌توانند در تهیه برخی غذاها یا محصولات تولیدی، مانند دسرهای مبتنی بر ژلاتین یا کپسول‌های ژل، تداخل ایجاد کنند، اما فعالیت پروتئولیتیک آنها که مسئول چنین خواصی است ممکن است در طول پخت و پز و کنسرو تخریب شود. مقدار بروملین در یک وعده معمولی میوه آناناس احتمالاً قابل توجه نیست، اما استخراج خاص می تواند مقادیر کافی برای فرآوری خانگی و صنعتی را به همراه داشته باشد.

اسانس آناناس چیست:

ترکیبات آلی موجود در اسانس آنانانس:

اسانس آناناس همانند سایر اسانس های میوه ای دارای ترکیبات آلی استری است. در شرایط سنتز شده با استفاده از کربوکسیلیک اسید و کاتالیزور های اسیدی و گروه الکل ها سنتز می شود.اتیل بوتیرات استر اصلی در آناناس است. که در شرایط سنتز اسانس آناناس فلانوئید ها و اسید های فنولی شده و خواص آنتی اکسیدانی بالایی به خود میگیرد .گروه آنزیم گوارشی بروملین که برای شکستن پروتئین ها به اسیدهای آمینه عامل حیاتی است در اسانس آناناس وجود دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی در اسانس آنانس:

1. نیاسین

2.آهن

3. ریبوفلاوین

4. مس

5. منگنز

6.B6 

7.C

8.A

9. پتاسیم

10. کلسیم

مواد معدنی و ویتامین های فوق الذکر تنش ها و استرس های اکسیداتیو مربوط به سرطان و التهاب را کنترل و کاهش می دهند و به طور کلی متابلیسم را افزایش می دهند از طرفی سرعت ریکاوری آسیب های عضلانی را  افزایش می دهند. تقویت سیستم ایمنی و خواص آنتی باکتریال و آنتی ویروس از دیگر خواص مربوط به آن هاست.

آنزیم بروملین:

بروملین موجود در اسانس آناناس ، سلول های سرطانی را سرکوب می کند .تاثیرمثبت  آن برپیشگیری از  سرطان های ، پستان ، سرطان پوست، سرطان مجرای صفراوی، سرطان معده و سرطان روده بزرگ اثبات شده است. بروملین در مقابله با عفونت های سینوسی و التهابات آرتروزی در افراد مسن نقش فعال و موثر دارد. در ریکاوری های بعد از جراحی اثر بروملین به عنوان آنزیم مهم شناخته شده است.کاهش لخته شدن خون از دیگر خواص بروملین است که در اسانس آناناس به شکل غالب موجود است. بروملین توانایی پلاکت های خون را برای چسبیدن یا جمع شدن به هم مهار می کند. این ممکن است به کاهش تشکیل لخته و حوادث قلبی عروقی کمک کند. مانند اسیدهای لایه بردار بروملین پروتئین هایی که سلول های پوست شما را در کنار هم نگه می دارند تجزیه می کند. بروملین می تواند بر نحوه جذب آنتی بیوتیک ها توسط بدن شما تأثیر بگذارد. میزان جذب آموکسی سیلین یا تتراسیلین توسط بدن را افزایش دهد. زنان مبتلا به آندومتریوز، ترکیب بروملین به همراه ان استیل سیستئین و آلفا لیپولئیک اسید باعث بهبود درد لگن می شود.

کاربرد ها در صنایع غذایی:

برای افزودن و تقویت طعم و عطر به انواع :

1. نوشیدنی ها

2. کیک و کلوچه

3. مارمالاد

4. آبمیوه

5. شیرینی جات

6. کوکتیل ها

7. ژله

8. آبنبات

9. تافی

10. بستنی

11. فیلر های مختلف

از انواع پودری ، مایع و محلول در آب اسانس آناناس استفاده می شود.

 کاردبرها در صنایع آرایشی بهداشتی:

از اسانس غیر خوراکی آناناس در تولید انواع:

1. بوگیر ها

2 .شامپو ها

3. صابون ها

4. شوینده ها

به طور کسترده و در مقیاس بالا استفاده می شود. ترکیبات آلی غالب استفاده شده در اسانس آناناس عبارتند از:

1.اتیل بوتیرات

Ethyl butyrate 

اتیل بوتیرات که با نام اتیل بوتانوات یا بوتیریک اتر نیز شناخته می شود، یک استری با فرمول شیمیایی CH3CH2CH2COOCH2CH3 است. در پروپیلن گلیکول، روغن پارافین و نفت سفید محلول است. بوی میوه ای شبیه آناناس دارد و یک عنصر کلیدی است که به عنوان تقویت کننده طعم در آب پرتقال فرآوری شده استفاده می شود.هچنین به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها وجود دارد، البته در غلظت های پایین تر.این ترکیب آلی بی رنگ است و بویی شبیه بوی آناناس دارد. اتیل بوتیرات یک استر است که در پروپیلن گلیکول ، روغن پارافین و محلول است. . اتیل بوتیرات در بسیاری از میوه ها وجود دارد به عنوان مثال. سیب ، زردآلو ، موز و انبه. اتیل بوتیرات یکی از رایج ترین مواد شیمیایی است که در طعم دهنده ها و رایحه ها استفاده می شود. غلظت اسید و یا الکل، آنزیم، دما و زمان واکنش موثر بر سنتز اتیل بوتیرات هستند از واکنش اتانول و بوتیریک اسید سنتز می شود یکی از کاربردهای مهم اتیل بوتیرات در صنایع غذایی افزایش طعم محصولات است و در صنعت عطرسازی نیز استفاده می شود. ترکیبی از اتیل بوتیرات، اتیل هگزانوات و اتیل لاکتات می تواند طعم آناناس را ایجاد کند. معمولاً به عنوان طعم دهنده مصنوعی شبیه آب پرتقال استفاده می شود و از این رو تقریباً در تمام آب پرتقال های فروخته شده در ایالات متحده استفاده می شود، از جمله آنهایی که به عنوان “تازه” یا “غلیظ شده” فروخته می شوند. همچنین در نوشیدنی های الکلی استفاده می شود. مانند مارتینیس، دایکوریس و غیره)، به عنوان یک حلال در محصولات عطرسازی، و به عنوان یک نرم کننده برای سلولز. می توان آن را با واکنش اتانول و اسید بوتیریک سنتز کرد. این یک واکنش تراکم است، به این معنی که آب در واکنش به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود. اتیل بوتیرات از منابع طبیعی را می توان از طریق آنالیز نسبت ایزوتوپی پایدار (SIRA) از اتیل بوتیرات مصنوعی متمایز کرد.اتیل بوتیرات یکی از رایج ترین مواد شیمیایی است که در طعم دهنده ها و عطرها استفاده می شود. می توان از آن در طعم های مختلفی استفاده کرد: پرتقال (متداول ترین)، گیلاس، آناناس، انبه، گواوا، آدامس حبابی، هلو، زردآلو، انجیر و آلو. در مصارف صنعتی نیز یکی از ارزان ترین مواد شیمیایی است که تنها بر محبوبیت آن می افزاید.

2. اتیل هگزانوات

Ethyl hexanoate

یک کربوکسیلیک اسید است. اتیل هگزانوات در سنتز ترکیبات شمیایی صنعتی و آلی استفاده می‌شوند. این ترکیبات حلالیت بالایی در حلال‌های غیر قطبی دارند. اتیل هگزانات دارای بوی میوه ای بسیار قوی و رایحه آناناس است. تغلیظ کننده، مرطوب کننده و ضد آب می باشد. این ماده در لوسیون ها،کرم ها، محصولات گریم، پاک کننده های آرایشی، رژلب ها و به طور کلی تولیدات آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

3. اتیل لاکتات

Ethyl lactate

اتیل لاکتات، همچنین به عنوان اتیل استر اسید لاکتیک شناخته می شود، ترکیب آلی با فرمول CH3CH(OH)CO2CH2CH3 است. این اتیل استر اسید لاکتیک است. یک مایع بی رنگ، یک استر کایرال است. از آنجایی که به طور طبیعی مشتق شده است، به راحتی به عنوان یک انانتیومر منفرد در دسترس است. معمولاً به عنوان حلال استفاده می شود. این ترکیب زیست تخریب پذیر در نظر گرفته می شود و می تواند به عنوان یک چربی زدا قابل شستشو با آب استفاده شود. اتیل لاکتات به طور طبیعی در مقادیر کم در انواع مختلفی از غذاها از جمله شراب، مرغ و میوه های مختلف یافت می شود. بوی اتیل لاکتات زمانی که رقیق می شود ملایم، کره ای، کرمی، با ته رنگ میوه و نارگیل است. اتیل لاکتات از منابع بیولوژیکی تولید می‌شود و بسته به ارگانیسمی که منبع اسید لاکتیک است، می‌تواند به شکل levo (S) یا فرم دکسترو (R) باشد. بیشترین منبع بیولوژیکی اتیل لاکتات اتیل (-)-L-لاکتات (اتیل (S)-لاکتات است. اتیل لاکتات نیز به صورت صنعتی از ذخایر پتروشیمی تولید می شود و این اتیل لاکتات از مخلوط راسمیک فرم های لوو و دکسترو تشکیل شده است. از آنجا که هر دو انانتیومر در طبیعت یافت می شوند و از آنجا که اتیل لاکتات به راحتی قابل تجزیه زیستی است، به عنوان یک “حلال سبز” در نظر گرفته می شود. اتیل لاکتات و محلول های آبی آن به عنوان محیط های پایدار برای سنتز آلی استفاده می شود. به دلیل سمیت نسبتا کم، اتیل لاکتات معمولاً در آماده‌سازی‌های دارویی، افزودنی‌های غذایی،  و عطرها استفاده می‌شود. اتیل لاکتات همچنین به عنوان حلال برای نیتروسلولز، استات سلولز و اترهای سلولز استفاده می شود.یک عامل طعم دهنده است. ک مایع بی رنگ و یک استر کایرال است. این ماده بویی شبیه به بوی میوه دارد. به دلیل اینکه اتیل لاکتات به راحتی قابل تجزیه بیولوژیکی می باشد، به عنوان یک “حلال سبز” شهرت دارد. معمولا در سنتز طعم میوه ، اسید های شیرین استفاده می شود. به راحتی در اتانول ، استون، اتر، استرها و سایر حلال های آلی قابل حل است. در میوه های توت ‌سیاه ،آناناس و تمشک وجود دارد. از اتیل لاکتات و سایر استرهای اسید لاکتیک به طور کلی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

Flavonoids

Bioflavonoids))

در دهه 1930، آلبرت Szent-Györgyi و دیگر دانشمندان دریافتند که ویتامین C به تنهایی به اندازه عصاره زرد خام پرتقال، لیمو یا پاپریکا در پیشگیری از اسکوربوت موثر نیست. آنها افزایش فعالیت این عصاره را به سایر مواد موجود در این مخلوط نسبت دادند که از آن به عنوان “سیترین” (اشاره به مرکبات) یا “ویتامین P” (اشاره به اثر آن بر کاهش نفوذپذیری مویرگها) یاد کردند. مواد مورد بحث (هسپریدین، اریودکتیول، هسپریدین متیل کالکون و نئوهسپریدین) اما بعداً نشان داده شد که معیارهای یک ویتامین را برآورده نمی کنند،  به طوری که این اصطلاح اکنون منسوخ شده است.

فلاونوئیدها (یا بیوفلاونوئیدها؛ از کلمه لاتین flavus به معنای زرد، رنگ آنها در طبیعت) دسته ای از متابولیت های ثانویه پلی فنلی هستند که در گیاهان یافت می شوند و بنابراین معمولاً در رژیم غذایی انسان مصرف می شوند.از نظر شیمیایی، فلاونوئیدها ساختار کلی یک اسکلت 15 کربنی دارند که از دو حلقه فنیل (A و B) و یک حلقه هتروسیکلیک (C، حلقه حاوی اکسیژن جاسازی شده) تشکیل شده است این ساختار کربن را می توان به اختصار C6-C3-C6 نامید. با توجه به نامگذاری IUPAC، [3] آنها را می توان به موارد زیر طبقه بندی کرد:

     فلاونوئیدها یا بیوفلاونوئیدها

     ایزوفلاونوئیدها، مشتق شده از ساختار 3-فنیل کرومن-4-ون (3-فنیل-1،4-بنزوپیرون)

     نئوفلاوونوئیدها، مشتق شده از ساختار 4- فنیل کومارین (4-فنیل-1،2-بنزوپیرون)

سه کلاس فلاونوئید فوق، همه ترکیبات حاوی کتون و به همین ترتیب، آنتوگزانتین ها (فلاون ها و فلاونول ها) هستند. این دسته اولین گروهی بودند که بیوفلاونوئیدها نامیده شدند. اصطلاحات فلاونوئید و بیوفلاونوئید نیز برای توصیف ترکیبات پلی هیدروکسی پلی فنل غیر کتونی، که به طور خاص فلاونوئید نامیده می شوند، به طور ضعیف تری استفاده شده اند. سه چرخه یا هتروسیکل در ستون فقرات فلاونوئیدها به طور کلی حلقه A، B و C نامیده می شوند.حلقه A معمولا الگوی جایگزینی فلوروگلوسینول را نشان می دهد.فلاونوئیدها در تثبیت نیتروژن و رنگدانه های گل نقش دارند. فلاونوئیدها متابولیت های ثانویه هستند که به طور عمده توسط گیاهان سنتز می شوند. فلاونوئیدها را می توان در گروه های مختلف طبقه بندی کرد ، مانند آنتوسیانیدین ها ، کالکون ها ، فلاونول ها ، فلاوانون ها ،  فلاوانونول ها ، فلاون ها و ایزوفلاونوئیدها. پلیفنول ها ترکیبات فنولی یا پلی فنول ها گروه بزرگ و از نظر شیمیایی متنوعی هستند که از اسید های فنولی ساده تا پلیمر های بسیار پیچیده مانند تانن ها، رنگدانه های فلاونوییدی و لیگنین ها را شامل می شوند. فلاوانونول ها ، فلاون ها و ایزوفلاونوئیدها. خاصیت ضد اکسیداتیو، ضد التهابی، ضد سرطان زایی آنها برای تعدیل عملکرد اصلی آنزیم سلولی است. ویژگی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون نقش دارند. فلاونوئیدها به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی در کاهش التهاب نقش دارند و می توانند میزان لپتین که همان هورمون سرکوب کننده اشتها است را کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است به عنوان پیام رسان های شیمیایی ، تنظیم کننده های فیزیولوژیکی و بازدارنده های چرخه سلولی عمل کنند . یکی از فلاونوئیدها کورستین و کامپفرول است. کورستین نوعی آنتی هسیتامین است که مقدار زیادی از آن در اسانس زعفران یافت می شود. کامپفرول  با مهار عوامل التهابی اثر ضد التهابی بالایی دارد.

فلاونوئیدها متابولیت های ثانویه ای هستند که عمدتاً توسط گیاهان سنتز می شوند. ساختار کلی فلاونوئیدها یک اسکلت 15 کربنی است که شامل 2 حلقه بنزن است که توسط یک زنجیره پیوند 3 کربنی به هم متصل شده اند. بنابراین، آنها به عنوان ترکیبات C6-C3-C6 به تصویر کشیده می شوند. بسته به ساختار شیمیایی، درجه اکسیداسیون و غیر اشباع بودن زنجیره پیوند دهنده (C3)، فلاونوئیدها را می توان به گروه های مختلفی مانند آنتوسیانیدین ها، فلاونول ها، فلاونون ها، فلاوان-3-اول ها، فلاوانونول ها، فلاون ها و ایزوفلاون ها طبقه بندی کرد. 1] چالکون ها که چالکونوئیدها نیز نامیده می شوند، اگرچه فاقد حلقه هتروسیکلیک هستند، به عنوان فلاونوئیدها نیز طبقه بندی می شوند. علاوه بر این، فلاونوئیدها را می توان در گیاهان به شکل آگلیکون آزاد و متصل به گلیکوزید یافت. فرم متصل به گلیکوزید رایج ترین شکل فلاون و فلاونول است که در رژیم غذایی مصرف می شود. فلاونوئیدها به طور گسترده در گیاهان توزیع می شوند و وظایف بسیاری را انجام می دهند. آنها مهم ترین رنگدانه های گیاهی برای رنگ آمیزی گل هستند و رنگدانه های زرد یا قرمز/آبی را در گلبرگ های طراحی شده برای جذب حیوانات گرده افشان ایجاد می کنند. در گیاهان عالی، آنها در فیلتراسیون اشعه ماوراء بنفش، تثبیت نیتروژن همزیست و رنگدانه گلها نقش دارند. آنها همچنین ممکن است به عنوان پیام رسان های شیمیایی، تنظیم کننده های فیزیولوژیکی و مهار کننده های چرخه سلولی عمل کنند. فلاونوئیدهای ترشح شده از ریشه گیاه میزبان به ریزوبیا در مرحله عفونت رابطه همزیستی خود با حبوبات مانند نخود، لوبیا، شبدر و سویا کمک می کند. ریزوبیاهایی که در خاک زندگی می کنند قادر به احساس فلاونوئیدها هستند و این باعث ترشح فاکتورهای نود می شود که به نوبه خود توسط گیاه میزبان شناسایی می شود و می تواند منجر به تغییر شکل ریشه مو و چندین واکنش سلولی مانند شار یون و تشکیل گره ریشه شود. . علاوه بر این، برخی از فلاونوئیدها دارای فعالیت بازدارنده در برابر ارگانیسم هایی هستند که باعث بیماری های گیاهی می شوند، به عنوان مثال. فوزاریوم اکسی اسپوروم.

فلاونوئیدها در بدن انسان جذب ضعیفی دارند (کمتر از 5٪)، سپس به سرعت به قطعات کوچکتر با خواص ناشناخته متابولیزه می شوند و به سرعت دفع می شوند. فلاونوئیدها فعالیت آنتی اکسیدانی ناچیزی در بدن دارند و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون که پس از مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید مشاهده می شود مستقیماً توسط فلاونوئیدها ایجاد نمی شود، بلکه ناشی از تولید اسید اوریک ناشی از پلیمریزاسیون و دفع فلاونوئیدها است. متابولیسم میکروبی عامل اصلی متابولیسم کلی فلاونوئیدهای رژیمی است. تأثیر مصرف معمول فلاونوئیدها بر میکروبیوم روده انسان ناشناخته است. مطالعات بالینی که رابطه بین مصرف فلاونوئیدها و پیشگیری یا توسعه سرطان را بررسی می‌کنند، برای اکثر انواع سرطان متناقض هستند، احتمالاً به این دلیل که اکثر مطالعات انسانی طرح‌های ضعیفی مانند حجم نمونه کوچک دارند. شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد فلاونوئیدهای رژیمی به طور کلی بر خطر سرطان انسان تأثیر می گذارد. سنتز فلاونوئیدها در گیاهان توسط طیف های رنگی روشن در هر دو تابش پر انرژی و کم انرژی القا می شود. پرتوهای کم انرژی توسط فیتوکروم پذیرفته می شود ، در حالی که تابش انرژی بالا توسط کاروتنوئیدها ، فلاوین ها ، رمزنگاری ها علاوه بر فیتوکروم ها پذیرفته می شوند. فرآیند فتومورفوژنیک بیوسنتز فلاونوئید با واسطه فیتوکروم در تاج خروس، جو، ذرت، سورگوم و شلغم مشاهده شده است. نور قرمز باعث افزایش سنتز فلاونوئیدها می شود.

نتیجه گیری:

اسانس آناناس از پر کاربرد ترین انواع اسانس های موجود است. کاربردهای ویژه با توجه به طعم خاص آن و آرومای محبوب ، نفوذ آنرا در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی روز افزون کرده است. خواص بالای فوق الذکر می تواند اسانس آناناس رت در زمره قوی ترین اسانس های بازار قرار دهد.اسانس آناناس از پر کاربرد ترین انواع اسانس های موجود است. کاربردهای ویژه با توجه به طعم خاص آن و آرومای محبوب ، نفوذ آنرا در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی روز افزون کرده است. خواص بالای فوق الذکر می تواند اسانس آناناس رت در زمره قوی ترین اسانس های بازار قرار دهد.