021-88518331

خانه » بلاگ » اسانس توت فرنگی خوراکی

اسانس توت فرنگی خوراکی

اسانس توت فرنگی خوراکی در بین اسانس ها میوه ای ، اسانس توت فرنگی به دلیل مشخصه های زیادی که دارد از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار است.

توت فرنگی در فرهنگ عامه به عنوان ((ملکه میوه ها)) شهرت دارد و بی دلیل نیست. خواص مهم و فوق العاده ای که ذکر خواهد شد ، اسانس این میوه را به عنوان یکی از اساسی ترین اسانس ها در صنایع آرایشی-بهداشتی و همچنین صنایع غذایی معرفی می کند.

ترکیبات شیمیایی اسانس توت فرنگی:

اسانس توت فرنگی به دو نوع اصلی تقسیم میشود:

1. اسانس استراج شده از برگ

 2. اسانس استخراج شده از گل آذین

در روش اول ترکیبات به استحصال شده عبارتند از:

میرتنول و ژرانول.

در روش دو ترکیبات بدست آمده عبارتند از:

دی بوتیل فتالات، ژرانول، کومن، لیانول، سیترونلول، کارواکرول

میرتنول:

روغن فراری که با روش تقطیر تهیه می شود و زرد کمرنگ با رایحه شیرین و دلپذیر شبیه بوی اکالیپتوس  ، اما لطیف تر و با نفوذ کمتر می باشد. . مهمترین خواص ترکیب عمده روغن فرار میرتنول ، ویژگی های ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال آن بویژه در عفونت های ریوی و ادراری است. برخلاف اکالیپتوس که محرک است،  میرتنول یک آرامبخش خفیف میباشد.

ژرانیول

ترکیبی فرار از دسته ترپنوئیدها است که در صنایع عطرسازی و آرایشی بهداشتی کاربرد زیادی دارد. این ترکیب آلی یک عطر طبیعی و غیر سنتتیک محسوب می شود. دارای خواص آنتی باکتریال، آنتی‌اکسیدانی و ضد  التهاب است.  محلول در آب و الکل است ، در هگزان و بنزن قابلیت انحلال نسبتا کمتری دارد.

   دی بوتیل فتالات

Dibutyl phthalate

C16H22O4

 دی ‌بوتیل فتالات مایع روغنی بی‌رنگ که محلول در حلال‌های آلی مثل الکل، اتر و بنزن است به عنوان یک افزودنی به چسب یا جوهر برای چاپ استفاده می شود. دی بوتیل فتالات (DBP)، ترکیبی آلی از گروه ترکیبات فتالات است. در ساختار مولکولی این ترکیب آلی، یک حلقه بنزن با دو استخلاف کربوکسیلیک اسید وجود دارد که گروه‌ های فعال واکنشگر را به وجود آورده‌اند. از تدی بوتیل فتالات به عنوان یک حلال در صنایع لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. این ترکیب نقش پلاستی سایزر یا نرم کننده را در صنعت پلاستیک دارد..

کومن:

کومن (ایزوپروپیل‌بنزن) از یک هیدروکربن آروماتیک با یک استخلاف آلیفاتیک ساخته می‌شود. . کومن مایعی بی‌رنگ و قابل اشتعال است و  تشکیل دهنده نفت خام و سوخت‌های تصفیه شده‌است. کومن واسطه ای در سنتز سایر مواد شیمیایی مهم صنعتی، از جمله فنول و استون است .                                

یک فرایند صنعتی برای سنتز فنول و استون از بنزن و پروپیلن است. در این فرآیند دو ماده اولیه ارزان، بنزن و پروپیلن به دو ماده با ارزش بالای، فنول و استون تبدیل می شود. بیشتر تولید جهانی فنول و استون بر اساس این روش انجام می‌شود. در فرآیند کیومن، بنزن با پروپیلن آلکیله می شود تا کومن تولید شود، که توسط اکسیژن برای تولید فنول و استون اکسید می شود. فرایند کومن (فرایند کومن–فنول، فرایند هاک) یک فرایند صنعتی برای سنتز فنول و استون از بنزن و پروپیلن است.

کومن از واکنش بنزن و پروپیلن در کنار کاتالیست اسیدی تولید میشود. در این روش بنزن و پروپیلن از روی یک اسید کاتالیستی در دمای 600 درجه کلوین و فشار 10 اتمسفر در درون یک بستر ثابت عبور می کنند. این کاتالیست زئولیتی در مقایسه با سایر کاتالیست های اسیدی تجاری مانند آلومینیوم کلراید خطرات کم تری برای محیط زیست داشته و علاوه بر آن میتوان واکنش را در دما و فشار کم تر انجام داد.

سیترونلول Citronellal

C۱۰H۱۸O

سیترونلول مانند مونوترپنوئید غیر حلقوی طبیعی است. علاوه بر این که از روغنهای طبیعی استخراج می شود ، می توان آن را با هیدروژناسیون گرانیول اورنرول نیز سنتز کرد. این ماده عمدتا در محصولات عطری (آروماتیک) و آرایشی بهداشتی و دفع کننده حشرات و همچنین به عنوان یک ماده مایع جذب کننده آکنه استفاده می شود. خواص آنتی باکتریال فوق العاده ای دارد.

کارواکرول

Carvacrol

C10H14O

کارواکرول ، یک ترکیب آلی فنولی مونوترپنیک است. ساختار آن به صورت :

5-ایزوپروپیل ،2-متیل فنول است. از نظر مولکولی چربی دوست است و به راحتی می تواند از سد خونی-مغزی عبور کند و روی قسمت های مختلف مغز تاثیر گذارد. خواص بیولوژیکی آن مثل : آنتی اکسیدانی و ضد اکسیداتیو ،آنتی باکتریال و ضد قارچ ، ضد التهابی و ضد سرطان ، شل کننده عروق و کاهش تری گلسرید و کلسترول و محافظ کبدی. کارواکرول مانع تکثیر سلول‌های سرطان روده می‌شود. اثر ضد میکروبی کارواکرول به دلیل نفوذپذیر نبودن غشاء سلول توسط این ترکیب آلی است که می‌تواند به کاتیونهای سطح غشاء عوامل پاتوژن متصل شده و فعالیت‌های حیاتی آن‌ها را مختل کند. از طریق واکنش با غشاء میکروارگانیسم ‌ها و تغییر در نفوذپذیری ترکیباتی چون پتاسیم و هیدروژن دارای اثرات ضد میکروبی است . اثر حفاظت عروقی کارواکرول در واقع اکسیداسیون و تجمع لیپید ‌های با دانسیته پایین منجر به افزایش رسوب آنها در امتداد دیواره شریان‌ها می‌شود . کارواکرول تجمع پلاکتی را مهار می‌کند و قادر است که مسیرهای سیگنالینگ درگیر در التهاب و پرولیفراسیون سلولی را نیز تعدیل کند. نقش حفاظتی کارواکرول در سیستم تنفس، گوارش و غدد نیز گزارش شده است.

اسانس توت فرنگی و تاثیر آن بر  پوست:

اسانس توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی اسید های چرب و آنتی اکسیدان است که فعالیت اکسیداتیو رادیکال های آزاد سطح پوست را مهار میکند. همچنین در تولید کلاژن نقش بسیار حیاتی ایفا می کند. محافظت پوست در مقابل اشعه فرا بنفش خورشید از کاربردهای دیگر و خواص فوق العاده اسانس توت فرنگی است. اسانس توت فرنگی حاوی لیکوین و آلفا هیدروکسی اسید است که ضد پیری زود رس هستند.

به دلیل وجود اسید سالسیلیک در اسانس توت فرنگی دارای خاصیت پاک کنندگی نیز می باشد. به دلیل خواص فوق الذکر اسانس توت فرنگی در کرم های ضد آفتاب و انواع لوسیون ها به عنوان پایه در فرمولاسیون استفاده می شود.

مواد معدنی و ویتامین های اسانس توت فرنگی:

1. منگنز

2. پتاسیم

3. منیزیم

4. ویتامین های:A, K ,C

5. آنتوسیانین

اسانس توت فرنگی و صنایع غذایی:

به دلیل طعم خاص و محبوبی که این اسانس دارد که ترکیبی از طعم میوه ای و کارامل یه همراه رایحه به اصطلاح سبز یا طبیعی است ؛ در شاخه ها و تولیدات مختلف صنایع غذایی استفاده می شود از جمله:

1.شیرینی پذی و قنادی

2.بستنی

3.کیک و کلوچه

4.آب نبات

5.آدامس

7.فیلر های مختلف

8.نوشیدنی ها

به شکل گسترده استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *