021-88518331

خانه » بلاگ » اسانس اکالیپتوس

اسانس اکالیپتوس

مقدمه:

اکالیپتوس از گیاهان گلدار از خانواده Myrtaceae است. بیشتر گونه‌های اکالیپتوس درختی، اغلب نر، و تعداد کمی درختچه هستند. همراه با چندین جنس دیگر در قبیله Eucalypteae، از جمله Corymbia و Angophora، آنها معمولاً به عنوان اکالیپت شناخته می شوند. گیاهان در جنس اکالیپتوس دارای پوستی صاف، فیبری، سخت یا رشته ای هستند، برگ ها دارای غدد روغنی هستند و کاسبرگ ها و گلبرگ ها در هم آمیخته شده و یک “کلاه” یا اپرکولوم روی پرچم ها تشکیل می دهند. این میوه یک کپسول چوبی است که معمولاً به آن “Gumnut” می گویند. اکالیپت ها از نظر اندازه و عادت از درختچه ها گرفته تا درختان بلند متفاوت هستند. درختان معمولاً دارای یک ساقه یا تنه اصلی هستند، اما بسیاری از اکالیپت ها نرهایی هستند که از سطح زمین چند ساقه دارند و به ندرت بلندتر از 10 متر (33 فوت) هستند. هیچ تمایز واضحی بین نر و بوته وجود ندارد، اما در اکالیپت ها، درختچه گیاهی بالغ با ارتفاع کمتر از 1 متر (3 فوت 3 اینچ) است و در یک محیط شدید رشد می کند. Eucalyptus vernicosa در ارتفاعات تاسمانی، E. yalatensis در Nullarbor و E. surgens در حال رشد در صخره‌های ساحلی در غرب استرالیا نمونه‌هایی از درختچه‌های اکالیپت هستند. همه اکالیپت ها هر سال یک لایه پوست اضافه می کنند و بیرونی ترین لایه می میرد. در حدود نیمی از گونه ها، پوست مرده ریخته می شود و لایه جدیدی از پوست تازه و زنده را آشکار می کند. پوست مرده ممکن است در صفحات بزرگ، به صورت روبان یا در تکه های کوچک ریخته شود. این گونه ها به نام «پوست صاف» شناخته می شوند و شامل E. sheathiana، E. diversicolor، E. cosmophylla و E. cladocalyx هستند. گونه های باقی مانده پوست مرده را حفظ می کنند که خشک می شود و انباشته می شود. در برخی از این گونه‌ها، الیاف موجود در پوست به‌طور آزاد در هم تنیده شده‌اند (در پوست‌های رشته‌ای مانند E. macrorhyncha یا نعناع فلفلی مانند E. radiata) یا محکم‌تر می‌چسبند (مانند “جعبه‌ها” مانند E. leptophleba). در برخی گونه‌ها (پوست آهنی مانند E. crebra و E. jensenii) پوست خشن با رزین صمغ تزریق می‌شود. قابل تشخیص ترین ویژگی های گونه های اکالیپتوس، گل ها و میوه های متمایز (کپسول یا “گومنات”) است. گلها دارای پرچمهای کرکی متعددی هستند که ممکن است سفید، کرم، زرد، صورتی یا قرمز باشند. در جوانه، پرچم ها در کلاهکی به نام operculum محصور می شوند که از کاسبرگ ها یا گلبرگ های به هم آمیخته یا هر دو تشکیل شده است. بنابراین، گل‌ها گلبرگ ندارند، اما در عوض خود را با پرچم‌های زیاد خودنمایی می‌کنند. همانطور که پرچم ها منبسط می شوند، اپرکولوم به زور جدا می شود و از پایه فنجان مانند گل جدا می شود. این یکی از ویژگی هایی است که جنس را متحد می کند. میوه ها یا کپسول های چوبی تقریباً مخروطی شکل هستند و در انتها دارای دریچه هایی هستند که برای آزاد شدن دانه ها باز می شوند که مومی شکل، میله ای شکل، طول حدود 1 میلی متر و رنگ زرد مایل به قهوه ای هستند. بیشتر گونه ها تا زمانی که شاخ و برگ های بالغ ظاهر شوند، گل نمی دهند. E. cinerea و E. perriniana استثنا قابل توجهی هستند.

اسانس اکالیپتوس

اسانس اکالیپتوس نام عمومی روغن تقطیر شده از برگ اکالیپتوس است، از خانواده گیاهان Myrtaceae بومی استرالیا و در سراسر جهان کشت می شود. اسانس اکالیپتوس دارای سابقه کاربرد گسترده ای است، به عنوان دارویی، ضد عفونی کننده، دافع، طعم دهنده، معطر و مصارف صنعتی. برگ های گونه های منتخب اکالیپتوس برای استخراج اسانس اکالیپتوس با بخار تقطیر می شود.

اسانس های اکالیپتوس در تجارت به سه نوع کلی با توجه به ترکیبات و کاربرد اصلی آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند: دارویی، عطرسازی و صنعتی. رایج‌ترین آن، «اسانس اکالیپتوس» مبتنی بر سینئول است، یک مایع متحرک بی‌رنگ (با افزایش سن) با رایحه‌ای نافذ، کافوراس، چوبی-شیرین.چین حدود 75 درصد تجارت جهانی را تولید می‌کند، اما بیشتر آن به جای اینکه اسانس اکالیپتوس واقعی باشد، از بخش‌های سینئولی لورل کافور به دست می‌آید.تولیدکنندگان مهم اکالیپتوس واقعی عبارتند از آفریقای جنوبی، پرتغال، اسپانیا، برزیل، استرالیا، شیلی و اسواتینی.

Eucalyptus polybractea یا Blue-leaf Mallee، گونه ای است که اسانس اکالیپتوس با کیفیت بالا تولید می کند. تولید جهانی تحت سلطه اکالیپتوس گلوبولوس است. با این حال، Eucalyptus kochii و Eucalyptus polybractea دارای بالاترین محتوای سینئول هستند که از 80 تا 95٪ متغیر است. فارماکوپه بریتانیا بیان می کند که اگر روغن دارای درجه دارویی باشد باید حداقل محتوای سینئول 70 درصد داشته باشد. یکسوسازی برای رساندن روغن های درجه پایین به استاندارد سینئول بالا مورد نیاز استفاده می شود. در سال 1991، تولید جهانی سالانه 3000 تن برای روغن اکالیپتوس دارویی و 1500 تن دیگر برای روغن اصلی عطرسازی (تولید شده از Eucalyptus citriodora) برآورد شد. جنس اکالیپتوس همچنین روغن های غیر سینئولی از جمله پیپریتون، فلاندرن، سیترال، متیل سینامات و ژرانیل استات تولید می کند.

کاربرد های اسانس اکالیپتوس

کمیته محصولات دارویی گیاهی آژانس دارویی اروپا به این نتیجه رسید که داروهای سنتی مبتنی بر اسانس اکالیپتوس را می توان برای درمان سرفه همراه با سرماخوردگی و برای تسکین علائم درد عضلانی موضعی استفاده کرد. اسانس اکالیپتوس مبتنی بر سینئول به عنوان یک دافع حشرات و آفت کش استفاده می شود. در ایالات متحده، اسانس اکالیپتوس برای اولین بار در سال 1948 به عنوان یک حشره کش و میکروب کش ثبت شد. از اسانس اکالیپتوس در طعم‌دهی استفاده می‌شود. اسانس اکالیپتوس مبتنی بر سینئول به عنوان طعم دهنده در سطوح پایین (0.002٪) در محصولات مختلف از جمله محصولات پخته شده، شیرینی، فرآورده های گوشتی و نوشیدنی ها استفاده می شود. اسانس اکالیپتوس دارای فعالیت ضد میکروبی در برابر طیف وسیعی از پاتوژن های انسانی و میکروارگانیسم های فاسد کننده مواد غذایی است. آدامس نعناع غیر سینئولی، صمغ توت فرنگی و پوست آهن لیمو نیز به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. اسانس اکالیپتوس همچنین به عنوان یک جزء معطر برای ایجاد رایحه ای تازه و تمیز در صابون ها، مواد شوینده، لوسیون ها و عطرها استفاده می شود. به خاطر رایحه تند و مست کننده اش معروف است. اسانس اکالیپتوس به دلیل خاصیت پاک کنندگی در دهان شویه ها برای خوشبو کردن نفس یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد که روغن اکالیپتوس مبتنی بر سینئول (5٪ مخلوط) از مشکل جداسازی با اتانول و مخلوط سوخت بنزین جلوگیری می کند. اسانس اکالیپتوس همچنین دارای رتبه اکتان قابل توجهی است و می تواند به تنهایی به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. با  این حال، هزینه‌های تولید در حال حاضر برای این که نفت از نظر اقتصادی به عنوان سوخت مقرون به صرفه نباشد، بسیار بالاست اسانس اکالیپتوس بر پایه فلاندرن و پیپریتون در استخراج معادن برای جداسازی کانی‌های سولفیدی از طریق شناورسازی استفاده شده‌اند. اسانس  اکالیپتوس در شوینده های تمیز کردن خانه استفاده می شود. معمولاً در محصولات لباسشویی تجاری مانند مایع شستشوی پشم استفاده می شود. به عنوان حلال برای از بین بردن چربی و باقی مانده چسبنده استفاده می شود. اگر به صورت داخلی با دوز پایین به عنوان یک جزء طعم دهنده یا در محصولات دارویی به میزان توصیه شده مصرف شود، “اسانس اکالیپتوس” مبتنی بر سینئول برای بزرگسالان بی خطر است. با این حال، سمیت سیستمیک می تواند در اثر مصرف یا استفاده موضعی در دوزهای بالاتر از توصیه شده ایجاد شود. در استرالیا، اسانس اکالیپتوس یکی از بسیاری از اسانس‌هایی است که به طور فزاینده‌ای باعث مسمومیت، بیشتر در کودکان می‌شود. 2049 مورد در نیو ساوت ولز بین سال‌های 2014 تا 2018 گزارش شده است که 4/46 درصد از حوادث مسمومیت با اسانس را تشکیل می‌دهد. دوز احتمالی کشنده روغن اکالیپتوس خالص برای یک بزرگسال در محدوده 0.05 میلی لیتر تا 0.5 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به دلیل نسبت بالای سطح بدن به جرم، کودکان در برابر سمومی که از طریق پوست جذب می شوند آسیب پذیرتر هستند. مسمومیت شدید در کودکان پس از مصرف 4 تا 5 میلی لیتر روغن اکالیپتوس رخ داده است .همچنین نشان داده شده است که اسانس اکالیپتوس برای گربه‌های خانگی خطرناک است و باعث راه رفتن ناپایدار، ترشح بیش از حد آب دهان و سایر علائم بیماری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *