021-88518331

خانه » بلاگ » اسانس انار

اسانس انار

مقدمه:

اسانس انار با نام علمی Punica granatum نوعی میوه خوراکی یک سته با دانه و گوشت است که از تخمدان یک گل تولید می‌شود. محتوای بالای پلی فنل‌ها، طعم ترش می‌دهد. عامل اصلی رنگ قرمز آب انار حضور آنتوسیانین‌ها و الاژیتانین‌ها است. قسمت خوراکی انار خام حاوی ۷۸٪ آب، ۱۹٪ کربوهیدرات، ۲٪ پروتئین و ۱٪ چربی است. اسانس انار می‌تواند چربی‌های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و حتی می‌تواند توان جنسی را تقویت کند. همچنین و مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب «NEFA» را کاهش دهد.  NEFA اسیدهای چرب غیر استریفیه ملکول هایی هستند که در اثر تجزیه تری گلیسیرید ها به وسیله لیپاز به وجود می آیند و با اتصال به آلبومین در خون گردش می کنند. آن ها نسبت کمی از چربی های بدن را شامل می شوند، اما قسمت اعظم انرژی بدن را تامین می کنند. انار حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و فولات است که برای حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب‌ها، بهبود گوارش و افزایش انرژی بدن بسیار مفید می‌باشد. از خواص شگفت انگیز اسانس  انار را می توان :

  1. تصفیه کننده خون
  2. ضد التهاب
  3. مفید برای دستگاه ادراری
  4. تنظیم فشار خون
  5. درمان کبد چرب
  6. کاهش خطر ابتلا به سرطان
  7. افزایش استقامت عضلات بدن
  8. کاهش کلسترول
  9. تقوت قوای جنسی و باروری
  10. بهبود عملکرد مغز
  11. بهبود درد و ورم مفاصل
  12. کمک به هضم غذا و مفید برای دستگاه گوارش
  13. آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان قوی
  14. بهبود سلامت پوست و مو
  15. موثر برای کاهش وزن و لاغری

نام برد.

ترکیبات شیمیایی اسانس انار:

  1. اورولیتین
  2. انواع فلاونوئیدها
  3. انتوسیانین‌
  4. گالیک اسید

1.اورولیتین

Urolithin

اورولیتین متعلق به کلاس ترکیبات آلی است که به نام بنزو کومارین ها یا دی بنزو-α-پیرون ها شناخته می شوند. اینها ترکیبات آروماتیک چند حلقه ای که حاوی یک نیمه بنزوپیران با یک گروه کتون در اتم کربن هستند.  اسانس انار، منبع الاژیتانین است. الاژیتانن ها در روده هیدرولیز می شوند تا اسید الاژیک آزاد کنند که توسط میکرو فلور روده به اورولیتین ها از طریق از بین رفتن یکی از دو لاکتون آن و با حذف متوالی گروه های هیدروکسیل پردازش می شود. اورولیتین ها متابولیت های میکرو فلور مشتقات اسید الاژیک غذایی مانند الاژیتانین ها هستند. آنها در روده تولید می شوند و پس از جذب غذاهای حاوی الاژیتانین مانند انار و اسانس انار به شکل urolithin B glucuronide از بدن دفع می شوند.

2. انتوسیانین‌

Anthocyanin

آنتوسیانین ها متعلق به یک کلاس اصلی از مولکول ها به نام فلاونوئیدها هستند که از طریق مسیر فنیل پروپانوئید سنتز می شوند. آنها می توانند در تمام بافت های گیاهان عالی از جمله برگ ها، ساقه ها، ریشه ها، گل ها و میوه ها رخ دهند. آنتوسیانین ها از آنتوسیانیدین ها با افزودن قندها به دست می آیند.آنها بی بو و نسبتاً قابض هستند. رنگ آنتوسیانین‌ها بستگی به ساختار و میزان اسید ماده خوراکی دارد. گلیکوزیدهای سیانیدین، دلفینیدین، مالویدین، پلارگونیدین، پئونیدین و پتونیدین که اغلب در طبیعت یافت می شوند. تقریباً 2٪ از تمام هیدروکربن های ثابت در فتوسنتز به فلاونوئیدها و مشتقات آنها مانند آنتوسیانین ها تبدیل می شوند. رنگ های قرمز، بنفش و ترکیبات ترکیبی آنها که مسئول شاخ و برگ های پاییزی هستند از آنتوسیانین ها گرفته شده اند. آنتوسیانین ها معمولاً در pH بالاتر تجزیه می شوند. با این حال، برخی از آنتوسیانین ها، مانند پتانین (پتونیدین 3-[6-O-(4-O-(E)-p-کومارویل-O-α-l-رامنوپیرانوزیل)-β-d-گلوکوپیرانوزید]-5-O- β-d-glucopyranoside)، در برابر تخریب در pH 8 مقاوم هستند و ممکن است به طور موثر به عنوان رنگ خوراکی استفاده شود. آنتوسیانین ها و کاروتنوئیدها رنگدانه مشخصی مثل قرمز و بنفش متمایل به سرخ را به پرتقال خونی و انار می دهند و عامل اصلی این رنگ هستند. در مسیر بیوسنتزی آنتوسیانین، L- فنیل آلانین توسط فنیل آلانین آمونیالاز (PAL)، سینامات 4-هیدروکسیلاز (C4H)، لیگاز 4 کومارات CoA (4CL)، کالکون سنتاز (CHS) و چالکون ایزوم به نارینژنین تبدیل می شود. سپس مسیر بعدی کاتالیز می‌شود و در نتیجه از طریق ترکیب فلاوانون 3 هیدروکسیلاز (F3H)، فلاونوئید 3′-هیدروکسیلاز (F3’H)، دی هیدروفلاوونول 4 ردوکتاز (DFR)، آنتوسیانیدین سنتاز (DFR)، آگلیکون و آنتوسیانین پیچیده تشکیل می‌شود. ANS) ، UDP-glucoside: فلاونوئید گلوکوزیل ترانسفراز (UFGT) و متیل ترانسفراز (MT). در میان آنها، UFGT به UF3GT و UF5GT تقسیم می شود که مسئول گلوکوزیلاسیون آنتوسیانین برای تولید مولکول های پایدار هستند. آنتوسیانین ها، آنتوسیانیدین ها با گروه(های) قند، عمدتاً 3-گلوکوزیدهای آنتوسیانیدین هستند. آنتوسیانین‌ها به آگلیکون‌های آنتوسیانیدین بدون قند و گلیکوزیدهای آنتوسیانین تقسیم می‌شوند.نیازمند تا سال 2003، بیش از 400 آنتوسیانین گزارش شده بود، در حالی که در اوایل سال 2006، این تعداد را بیش از 550 مورد مختلف رسید. آنتوسیانین های  متفاوت در ساختار شیمیایی که در پاسخ به تغییرات pH رخ می دهد، دلیلی است که آنتوسیانین ها اغلب به عنوان شاخص pH استفاده می شوند، زیرا آنها از قرمز در اسیدها به آبی در بازها از طریق فرآیندی به نام هالوکرومیسم تغییر می کنند.  نشان داده شده است که آنتوسیانین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، آنتوسیانین‌ها در داخل بدن به خوبی حفظ می‌شوند (کمتر از 5٪)، و بیشتر آن چیزی که جذب می‌شود به‌عنوان متابولیت‌های اصلاح‌شده شیمیایی به سرعت دفع می‌شوند. افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون که پس از مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین مشاهده می شود، ممکن است مستقیماً توسط آنتوسیانین های موجود در غذا ایجاد نشود، بلکه به دلیل افزایش سطح اسید اوریک حاصل از متابولیسم فلاونوئیدها (ترکیبات اصلی آنتوسیانین) دراسانس انار باشد. متابولیت های آنتوسیانین های در دستگاه گوارش دوباره جذب شده و از آنجا برای توزیع سیستمیک وارد خون می شوند و به عنوان مولکول های کوچکتر اثرات بالای ضد استرس اکسیداتیو را نشان می دهند.

3.گالیک اسید

Galic acid

۵،۴،۳-تری‌هیدروکسی ‌بنزوئیک اسید با فرمول شیمیایی C 6 H 2 ( OH ) 3 CO 2 H  جامدی سفید رنگ است.

یکی از ایزومرهای تری‌هیدروکسی‌ بنزوئیک‌ اسید است که به عنوان یک فنولیک اسید طبقه بندی می‌شود. این ماده در پوست انار وجود دارد ، و عامل حالت گسی در پوست انار است و یکی از مهمترین عوامل در آرومای اسانس انار. گالیک اسید از اثر آنزیم شیکیمات دهیدروژناز بر دی‌هیدروکسی ‌شیکیمات، 3،5-دی‌هیدروشیکیمات ایجاد می‌شود که این ترکیب بعدا آروماتیک می‌شود. محلول های قلیایی اسید گالیک به راحتی توسط هوا اکسید می شوند. اکسیداسیون توسط آنزیم gallate dioxygenase، آنزیمی که در Pseudomonas putida یافت می شود، کاتالیز می شود. هیدروژناسیون اسید گالیک مشتقات سیکلوهگزان اسید هگزا هیدروگالیک را می دهد. حرارت دادن اسید گالیک پیروگالول (1،2،3-تری هیدروکسی بنزن) می دهد. این تبدیل توسط دکربوکسیلاز گالات کاتالیز می شود. بسیاری از استرهای اسید گالیک، چه مصنوعی و چه طبیعی، شناخته شده اند. Gallate 1-beta-glucosyltransferase گلیکوزیلاسیون (اتصال گلوکز) اسید گالیک را کاتالیز می کند.

ساختار شیمیایی 3،5-dehydroshikimate

ساختار مولکول اسید الاژیک شبیه ساختار دو مولکول اسید گالیک است که در موقعیت سر به دم جمع شده اند و توسط یک پیوند C-C (مانند بی فنیل) و دو پیوند استری حلقوی (لاکتون ها) به هم متصل شده اند و دو چرخه 6 قطعه ای اضافی را تشکیل می دهند. اسید گالیک به جز در انار و اسانس انار در تعدادی از گیاهان خشکی مانند گیاه انگلی Cynomorium coccineum، گیاه آبزی Myriophyllum spicatum و جلبک سبز-آبی Microcystis aeruginosa یافت می‌شود اسید گالیک همچنین در گونه های مختلف بلوط،  Caesalpinia mimosoides،  و در پوست ساقه Boswellia dalzielii، از جمله یافت می شود. بسیاری از مواد غذایی دیگر به جز انار و اسانس انار حاوی مقادیر مختلفی از اسید گالیک، به ویژه میوه هایی مثل توت فرنگی، انگور، موز هستند.

روش های مختلف استخراج اسانس انار:

1. پرس سرد

2. استفاده ار حلال های هگزان و پروپان

3. استفاده از سیال فوق بحرانی کربن دی اکسید

روش های مذکور در سایر مقالات سایت شرح داده شده اند.

استفاده از اسانس انار در صنایع :

اسانس انار نت های شیرین و ترش را به شکل همزمان دارا می باشد. در بسیاری از محصولات و تولیدات غذایی به عنوان مکمل و تقویت کننده طعم های دیگر در کنار توت فرنگی و استوایی و… استفاده می شود. اسانس انار به لحاظ آروما ، گیراست و طرفداران زیادی دارد. در بسیاری تولیدات آرایشی بهداشتی به عنوان پایه ای محرامنه و موثر به دلیل خواص فوق العاده ترکیبات آلی فوق الذکر موجود در  اسانس انار ، از آن استفاده می شود. اسانس انار در تولیداتی همچون ژله و انواع نوشیدنی ها به عنوان پایه و اصل طعم و آروما مورد استفاده انبوه در گرید های مختلف قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *